CAS 16 Praga V3S
Autor: Petr Bohanes <bohanes@centrum.cz>,
Téma: Historická a vyřazená,
Vydáno dne: 05. 03. 2008
Naše třetí, záložní, cisterna, dnes již veterán, byla vyrobena v THZ Vysoké Mýto v roce 1960. Automobil vychází z klasické Pragy V3S, kterou zná snad každý. Její první prototypy vznikly na přelomu let 1950 a 1951 a následná sériová výroba byla ukončena až v roce 1990. Prvotním záměrem konstruktérů bylo vytvořit třínápravový terénní speciál, u kterého by byla velká modifikovatelnost nástaveb, a přitom by byly zachovány dobré jízdní vlastnosti v terénu. Jak se časem ukázalo, tato myšlenka byla realizována víc než uspokojivě. Kromě řady valníkových a skříňových nástaveb vznikla i celá řádka speciálů. Mezi nimi i 2 ryze hasičské. Jedním, méně známým, je speciál pro hašení CO2 s označením Praga V3S S 1000 a druhým, vcelku rozšířeným, je hasičská cisterna, kterou vlastníme a doposud, i když dnes jen velmi zřídka, používáme i my. Podvozek je klasický „vétřajskový“ bez žádných větších úprav, kabina pro strojníka a velitele je identická s tou, kterou používají sériové P V3S. Za kabinou je již speciální hasičská nástavba, kterou tvoří jednostupňové čerpadlo dávající výkon 1600 l/min., nádrž na vodu o objemu 3500l, boxy na nářadí a armatury, lafetová proudnice a kabina pro požární družstvo v síle 4 mužů. Tento automobil původně sloužil u PÚ v Konici a následně byl převeden do Kostelce. Sériové modely měly některé konstrukční úpravy, které jsme odstranili a naopak některé nedostatky, které jsme se snažili svépomocí vyřešit. Na rozdíl od sériového stroje nemá naše cisterna nádrž na pěnidlo, která se nacházela za lafetou a měla objem cca.200 l. Místo ní je dnes volný prostor, který umožňuje obsluze lepší manipulaci s lafetovou proudnicí.